-5%
200 Ah BullTron® LiFePO4 Polar 12V Lithium accu Bluetooth oplaadbaar tot -30 graden*
Artikelnummer: LI200B200-12-P
BullTron LifePo4 12,8 Volt 200Ah Lithium met Smart BMS 200A & Bluetooth-app
BullTron® LiFePO4 200Ah Polar 12V accu Bluetooth oplaadbaar tot -30 graden*
Het POLAR-model // Vorstvrij opladen tot -30°C
De fabrikant heeft een Polar versie voorzien van een nieuw ontwikkelde, zeer krachtige en effectieve 130W heater.
Veel bekende fabrikanten plaatsen ronde cellen en installeren de verwarming tussen de behuizingswand en de cellen, waardoor (door het ronde ontwerp en de plaatsing van de cellen) er weinig tot geen contact is tussen de verwarmingsmat en de cellen en dus voornamelijk de lucht in de batterijbehuizing wordt verwarmd en niet rechtstreeks de cellen.
Omdat lucht een zeer slechte warmtegeleider is, zijn de cellen moeilijk en erg traag om op te warmen. Probeer bevroren (-18°C) garnalen te ontdooien bij 20°C kamertemperatuur. Dit duurt ongeveer 1 uur. Als je dezelfde garnalen nu echter in een waterbad legt dat permanent op 20°C staat, zijn ze al na 5 minuten ontdooid, want water is een zeer goede warmtegeleider. Als we nu bekijken hoe zwaar een garnaal (15g) is in vergelijking met een ronde cel (150g) of zelfs een hele batterij (10-30kg), dan kun je je goed voorstellen dat deze vorm van verwarming zeer ineffectief is en dat de batterijcellen opwarmen erg traag.
Door de hoge massa/dichtheid van de cellen/batterij verandert hun temperatuur slechts zeer langzaam wanneer de omgevingstemperatuur verandert. Hierdoor reageren accu's traag en vertraagd op dalende en stijgende omgevingstemperaturen.
Bovendien is de temperatuursensor aan de buitenkant van de cellen bevestigd en omgeven door lucht. Als nu de lucht in de accu wordt verwarmd om de cellen op te warmen, wordt ook de temperatuursensor omgeven door warme lucht en registreert dus zeer snel verhoogde temperaturen. Dit geeft echter niet de werkelijke temperatuur in de batterij weer.
Als de temperatuursensor de grens van 5°C heeft overschreden, schakelt het BMS de verwarming uit en begint met het opladen van de cellen. De cellen krijgen nu de volledige laadstroom van de lader. Als de cellen echter nog diepgevroren zijn en alleen de temperatuursensor door de warme omgevingslucht het laadproces met volle stroom heeft geactiveerd, kan dit tot massale en blijvende schade aan de cellen leiden en hun levensduur enorm verkorten.
Enerzijds maakt de Bulltron Polar gebruik van grote rechthoekige cellen die direct met elkaar verbonden zijn en anderzijds wordt de verwarming alleen direct tussen de cellen geplaatst.
De cellen omsluiten de heater volledig waardoor de warmte alleen de cellen in wordt geleid en de lucht dus niet wordt opgewarmd.
Door de opbouw van de cellen uit aluminium en koper, die beide zeer goed warmte geleiden, kan de warmte die door de verwarmingselementen wordt afgegeven zeer snel door de cellen worden opgenomen. Hierbij is 1 verwarmingselement verantwoordelijk voor het verwarmen van 2 cellen.
Dit is de meest effectieve en snelste methode om de cellen gelijkmatig te verwarmen zonder de omgevingslucht op te warmen.
Hierdoor wordt de temperatuursensor op het oppervlak van de cel alleen beïnvloed door de warmtestraling van de cel zelf en kan daardoor nauwkeurig de temperatuur van de cellen weergeven.
Op deze manier kan het opladen van de cellen door het BMS nauwkeurig worden geregeld en kan de levensduur van de batterij worden gemaximaliseerd.
Zo is een veilig en betrouwbaar gebruik en de maximale levensduur van de batterij bij temperaturen tot -30°C gegarandeerd.